IP control

Message placeholder

Rasisme..... På nytt.. Igjen...

Over hele tv`n....
Hele tia, dag ut og dag inn.
Det ropes om rasisme og holdninger i annahver setning..
Mennesker som nærmest følrer seg forfulgt av blikk og overbærenhet..
Synes det grenser til det mest selvopptatte som for tiden eksisterer i vår tid.
Alt er rasisme.. Ser man på naboen to ganger, ja da er man tydeligvis rasist.

Jeg er møkk lei!..
Skal man forklare seg hver gang man ser noen av en annen opprinnelse
enn seg selv?? Gud, bedre. Dette må da være ett av de aller mest tilpassede land for innvandrere av alle slag. Vi vet jo ikke hva godt vi kan gjøre for og la våre
medmennesker føle seg velkommen..

Men neida,... Rasist kortet blir spillt hele tiden.
I alle sammenhenger..
Jobb, fritid, barn, og you name it..

Så om jeg ser to ganger på en ev. mørkhudet mann, ja så er jeg rasist!!!
Det kan ikke være så enkelt at jeg synes han er en flott mann??

Nei, det går jo ikke. Jeg må være motstander av både det ene og det andre, om det
er en "ikke arisk" rase..
Jeg blir mektig irritert av og skal forklare mine holdninger og standpunkt hele tiden..

Joda, her er nok mange som har litt andre meninger enn folk flest ang. rasisme,
men det er så langt færre enn enn hele den Norske befolkning..

Jeg er drittlei av og forsvare at jeg faktisk er Norsk..
For det er jo det jeg må gjøre..
Be om tilgivelse for at jeg er hvit som ett laken..
Nærmere blå, om jeg skal være ærlig.
Og om noen føler seg truet av min noe sære colør, ja så er det faktisk ikke mitt problem.. Er ikke så sikker på om det er vi som er de største rasistene!!

Blæ, nå er det faktisk nok..
Det er jo ikke rart at mange ikke tørr og nærme seg noen.
Vi blir jo mistenkeligjort i alle jæv... sammenhenger.

Det holder for min del...

Av trultemor- den 14 oktober, 2008 - 18:22

sagt, wicked!
Jeg sitter med samme følelsen.

Av Wicked. (uregistrert bruker) den 14 oktober, 2008 - 18:25

Sorry:)
Må blåse ut litt stim innimellom.
Men det føles bare ikke rett...

Ja, du skjønner jo..
Takk Trulta:)

Av havheksa (uregistrert bruker) den 14 oktober, 2008 - 18:26

med deg her du.
Kom bare ikke i skade for å avslå et tilbud om å være med en utlending hjem... da er du rasist da, sukk... Heldigvis så er jeg blitt for gammel til det da.
Men ellers også det, vi blir stempla uansett ser det ut til. Og jeg er ikke rasist...

http://www.havheksa.no

Av Wicked. (uregistrert bruker) den 14 oktober, 2008 - 18:31

Så trevlit å sjå deg..

Humøret steg noe nå, ja..
Nei, jeg har gitt opp..
Må jo forklare seg på forhånd hele tiden..

Jeg er ikke, og har aldri vært rasist..
Men det ser ut til at det er dem selv som er værst

Av havheksa (uregistrert bruker) den 14 oktober, 2008 - 18:38

så kan det se sånn ut ja, har innimellom følt det som om mørkhudede, særlig menn, har et noe sært kvinnesyn. Og med de holdningene enkelte av de har så vil jeg absolutt kalle de rasister. Kanskje vi skulle begynne å rope opp hver gang også? Bare en tanke altså...

http://www.havheksa.no

Av ¨bamse¨ den 14 oktober, 2008 - 18:42

Skjønner deg godt, og er så enig....
Det merkelige er at når de snakker nedsettende om oss, så er de for all del ikke rasister....

Av havheksa (uregistrert bruker) den 14 oktober, 2008 - 18:44

se hva jeg fant ;)
http://www.vgb.no/28286/perma/370925/ rasisme med en vri

http://www.havheksa.no

Av Først og sist den 14 oktober, 2008 - 18:53

Er møkka lei dette stempelet selv. Helt umulig å diskutere eller uttale seg om utlendinger...uff dette var sikkert feil..Nordmenn med utenlandsk opprinnelse...

Bare så det er sagt. Jeg er enkel..kaller en spade for en spade..er man ikke norsk..javel da er man utlending...svensk..somalia..ja...utlending.
...og en ting til..utlendinger som trenger akutt beskyttelse..klart vi skal hjelpe til..
....men disse tror jeg tier og lir i denne sammenheng.
Verre er det med resten av ressurssterke utlendinger som dekker seg under våres asylpolitikk som jeg mener er helt feil.
Er meget lei over å høre/ lese om hvordan jeg skal oppføre meg....fasiten er på "deres" side..
Kan ikke disse personene jobbe med problemet, som jeg mener vi har fått med "på kjøpet"
Gjengmiljøet i hovedstaden, tyveriligaer, prostitusjon, etc. har gode arbeidsforhold her..skal vi mene og gjøre noe...NEI..DA ER DU RASIST??

Av Wicked. (uregistrert bruker) den 14 oktober, 2008 - 18:55

Det er godt at det er flere som legger merke til
dette fennomenet..
Det ropes og skrikes overalt, men nå er det kansje påtide at vi gjør
som heksa sier.. Tar litt igjen!
Rasisme er mye mere enn fargen på huden...

Av Wicked. (uregistrert bruker) den 14 oktober, 2008 - 18:57

Dæven, det var godt skrevet..
Hils fra meg om du har dialog med vedk..
Han har en ny fan:)

Av Wicked. (uregistrert bruker) den 14 oktober, 2008 - 18:59

Ja, det holder nå!!
Anbefaler deg og lese linken som heksa la inn...

Utover det, så tror jeg du har mye rett i det du sier..
Føler meg ofte som en overgriper av spacen til noen.

Helt himmelsk utrolig..

Av havheksa (uregistrert bruker) den 14 oktober, 2008 - 19:11

er overbrakt :) Med link til din blogg...

http://www.havheksa.no

Av Et realt rotehue den 14 oktober, 2008 - 19:15

Føler meg litt som ei hermegås i dag,he he
Men jeg er enig jeg også.
Jeg har fått "rasist" slengt tter meg flere ganger
a jeg jobba som nattevakt på bensinstasjon.
Nekta jeg noen å henge rund og bråke inne i butikken,
ja da var jeg rasist.

Men det fikk meg til å tenke på noe da.
Vi har en på jobben fra somalia.
Jeg fotfølger han hele dagen jeg,
bare for å ha noe å gjøre,he he
Men han ser ikke på meg som rasist heldigvis.

For jeg følger etter andre også,
men bare for fleip da.
Høres nesten ut som jeg burde oppsøke hjelp her,he he

Jeg kan vel faktisk være ganske plagsom,he he

Av Wicked. (uregistrert bruker) den 14 oktober, 2008 - 19:18

Du, det var faktisk morsomt og lese..
Ser det ganske tydelig for meg..

Skal ikke noen ting til før vi blir
stemplet som ett ont folkeslag, gitt..

Tror ikke du trenger hjelp:)
Du har jo bare personlighet...
Vær glad for det, du..

Av Wicked. (uregistrert bruker) den 14 oktober, 2008 - 19:20

Det gikk unna, heksa:)
Men ingen har da kunnet si at ikke du får jobben gjort:)

Håper din bedre halvdel har det bra..
Hils, iallefall...

Av Xantippe den 14 oktober, 2008 - 19:31

hmmm.... hva skal man si her da... annnet enn at jeg nok ikke vil være med i det felleskoret ... jeg har aldri til dags dato følt meg som rasist, jeg har aldri til dags dato blitt tatt for å være en rasist... selv om jeg både har takket nei til å være med menn med ikke-vestlig bakgrunn hjem og selv om jeg ved flere anledninger har hatt ganske tøffe diskusjoner med dem. Jeg snakker til og med alle mennesker på samme måte, og får den samme respekten tilbake som det jeg gir.
Vet ikke helt hva du referere til her W., om det er en spesiell hendelse du selv har hatt, eller om det er generelt. Mulig det er den kronikken til Ali Farah som har fått deg til å bli oppgitt... men om det er det så er det ingen grunn til å reagere slik mot alle???? Ali Farah er en... på samme måte som du er en person. ...jaja....;))

Av Anonym (uregistrert bruker) den 14 oktober, 2008 - 19:36

Rart det der, bor i Oslo og har aldri opplevd det du sier selv... Og bor på et sted hvor det kryr av utlendinger. Sier ikke at det aldri skjer, at det aldri har skjedd deg, og at det aldri kommer til å skje meg. Men er du virkelig sakelig nå?

Du generaliserer, er unyansert, og skriver som du har vett til. Vet ikke hvor gammel du er, men dette minner mye om et "fjortis"- utbrudd. Hvem er "de" og hvem er "vi". Tro jeg går under samme betegnelse som du (hvit/blå), men vil overhodet ikke at du skal uttale deg for meg ("vi"), og tror ikke at alle DE utlendingene liker at du skjærer de over en kam, fordi du har støtt på noen individer som ikke kan oppføre seg.
Skal ikke bare anklage du for dette, går vel egentlig igjen i nesten alle innlegga her...

Personlig så er jeg overbevist om at rasismen (i all form og farge) florerer. Blogginnlegg som dette forsterker min følelse om det.
Men viktig tema du tar opp! Det skal du ha. Rasisme er definitivt et misbrukt ord om dagen. Men av hvem? Er det virkelig så svart-hvitt som du framstiller det?

Av Wicked. (uregistrert bruker) den 14 oktober, 2008 - 19:46

Poenget mitt nå er bare at....
Ja, det som står og lese i innlegget..
Når mennesker av utenlandsk opprinnelse står og sier
at vi ser på dem med en nedlatenhet.. Jeg synes faktisk at jeg er en god borger, og har aldri til dags dato vært ufin eller nedlatende til noen jeg ikke kjenner, eller generellt hadde grunn til og være.
Fint at du ikke føler deg utsatt for det jeg kansje kan kalle omvendt rasisme, men det er faktisk eksisterende og i høy grad enkelte steder..
Det har ikke noe med tilbud som avslåes og gjøre, eller noen kronikk.
Men strengt tatt så er det en del som spiller på rasisme for og oppnå andre ting for seg selv. Det skapes hele tiden debatter omkring temaet, og slik det mange ganger kan være så er det ofte kommunikasjonssvikt eller andre forhold som ligger bak..
Det er ikke alltid noen som mener noe vondt, hele tiden.
Og det er heller ikke bare vi som skal finne misforståelsene..

Jeg var vitne i en straffesak en gang, og den tiltalte var av u. o.
Da forsvareren hans spilte rasistkortet mot meg ble jeg så forbanna at jeg regelrett ba han om og reise ett visst sted. Jeg måtte be dommeren om at jeg var ikke interessert i og bli uthengt når det var noen andre på tiltalebenken enn meg selv..
Tom i retten skulle det være rasistiske undertoner IMOT meg.
Og det på bakgrunn av at jeg hadde rapportert lommeboka og telefonen min stjålet.

Og ikke mere enn det.
Bare stjålet.
Så rasisme forekommer på mange måter.
Ikke bare èn vei.....

Av ¨bamse¨ den 14 oktober, 2008 - 19:48

ang. kommentaren til xan....kjenner det så godt igjen fra egne opplevelser...

Av Wicked. (uregistrert bruker) den 14 oktober, 2008 - 19:53

Legg i det akkurat hva du vil..
Det jeg bla annet hadde i tanken da dette ble skrevet, var nettopp
slike saker fra Oslo!!
Jeg akter ikke og forklare/forsvare meg eller meningene mine for at du
synes "det minner om"... Så da kan vi jo heller snakke på ditt nivå..
Selvfølgelig snakker jeg generelt..
Ellers hadde jeg jo forklart hva det måtte dreie seg om..
Skjønte du i det hele tatt hva som stod der?

Ta og les på nytt, så skjønner du kansje at det dreier seg om
misforstått rasisme!!

Hjelpes...

Av Anonym (uregistrert bruker) den 14 oktober, 2008 - 20:16

(Du liker tydligvis ikke kritikk, det gjør ikke jeg heller. Men prøver å ta det til meg, og evnt dra nytta av det.)
Rasisme/misforstått rasisme, henger litt sammen det...
"If a black man is racist, is it ok
If it's the white man's racism that made him that way"

Hvis du vil snakke på mitt nivå, så er det kjempeflott. Hvis du slutter å generalisere så er du på god vei. Du liker ikke at utlendinger er generaliserende mot deg sa du? Hvorfor gjør du da det samme? Fei for din egen dør først da. Så kan vi prate. Eller du kan fortsette å prate med de som allerede er her. Skal ikke kalle de rasister da dette faller for døve ører i alle sammenhenger, men ja, ikke langt unna.

Av Wicked. (uregistrert bruker) den 14 oktober, 2008 - 20:22

Konstruktiv kritikk er alltid både lærerikt og spennende..
Det er derimot ikke det du drar med deg.
Du forteller meg hva jeg er, mener og synes, og burde gjøre..
Det kan knappast kalles saklig.
Om du derimot SPURTE om det du tydeligvis er usikker på, så kanske
tingene hadde stillt seg noe anderledes..

Og det er jo det som er halve greia..
Jeg feier da både pent og ordentlig for min egen dør, mens
andre kommer over og skal hjelpe til...

Av trultemor- den 14 oktober, 2008 - 20:26

det virker som om du legger mer i innlegget til Wicked enn hva hun mener...
Men kanskje jeg oppfatter feil

Av Wicked. (uregistrert bruker) den 14 oktober, 2008 - 20:34

Spørs bare det...
Mulig jeg er så smart at jeg ikke ser det selv..
Men å nærmest si at samtlige er rasister, den er drøy.
Før i tia så var det den hvite mot, ja alle...
Nå er det alle veier.
Lenge siden det var en-veiskjøring på området.
Og det skaper uro og misforståelser.
Når jeg snakker om"dem", så er det selvfølgelig di det måtte gjelde, og ikke
halve jordas befolkning.

Av Ulva den 14 oktober, 2008 - 20:50

Rasisme/rasister finnes i alle farger og former ;)

retur.gif

Av Snillfanten (uregistrert bruker) den 14 oktober, 2008 - 20:54

Hei Wicked

Er enig med deg, samme hva en bleiking gjør, så blir man beskyldt for rasisme. Aktiv rasisme, passiv rasisme, hverdagsrasisme you name it.

Aktiv rasisme er f.eks. når man gir en innvandrer konstruktiv kritikk.
Passiv rasisme er vel når man takker nei til å bli med en innvandrer hjem.
Hverdagsrasisme er når vi ikke er så glade for alle berikelsene, og bare tenker tanken på hvor mye bedre det var før, uten gruppe voldtekter, uten gjengkriminalitet, uten trygdesvindel etc.

Men det er koselig at jeg har fått en ny fan. Du kan forresten også kommentere på VGB, på samme måte som jeg kan kommentere din blogg.

Av Anonym (uregistrert bruker) den 14 oktober, 2008 - 21:03

Man trenger ikke være rakettforsker for å kunne uttale seg om at den som har skrevet bloggen generaliserer, er unyansert osv. Hvis dette derimot var et virkemiddel fungerte det særdeles godt, for det vekket et par "skap-rasister" til å komme ut å legge igjen et par visittkort her.
Jeg skrev ikke at samtlige var rasister, jeg hintet til at flere av innleggene her faller i den kategorien.

Det er jo nettopp inndelinga "de"/"dem" og "oss"/"vi" som skaper rasisme og splid! Det er jo nettopp da du tar med "halve jordas befolkning".
Har feid for min egen dør jeg. Ser alle som individer og vet at det er et mindretall som er slik som de du framstiller, og jeg prøver også å uttale meg på den måten.

Mulig jeg legger mer i innlegget enn det hva hun mener, men syns ikke måten innlegget bli skrevet på, var å legge "lite" i det.
Og det er mulig at min kritikk ikke er så veldig smart av seg, men akkurat som du, så blir jeg veldig provosert. Denne gangen av en som "ikke rasist", men som desverre (i mine øyne) uttaler seg på samme måte som en.

Av trultemor- den 14 oktober, 2008 - 21:32

det nok med litt ulike øyne, anonym...

Av Wicked. (uregistrert bruker) den 15 oktober, 2008 - 06:45

Samtlige her har skjønt hva det dreier seg om, bortsett fra èn
som lager sine egne oppfatninger. Og det er greit.
Men det er ikke greit at jeg blir pålagt disse oppfatningene, når det er
så far from it som det går ann.
At jeg må forklare hver setning, det gidder jeg ikke.
Rasist...? Ja, vel! Greit.
Det er det samme som og gi 20 stykker ett mattestykke som 19
får rett, men ikke den ene. Om denne får det bedre med seg selv ved og overbevise de andre om at det er de som har feil.... OK..
Man må gjøre som med de aller minste.
Jatte med...

Av Wicked. (uregistrert bruker) den 15 oktober, 2008 - 06:50

Nå fikk du satt det langt mere på spissen i ditt
innlegg.. Jeg prøvde bare og formiddle at det noen ganger
kan være andre ting som ligger bak utsagn og handlinger
enn rasisme. Om de(våre nye landsmenn) så gjærne
vil være på lik linje med oss ( innfødte kvitinger) så må de nesten tåle og bli behandlet på samme vis. Ja, omtrent det du sier.
Bare det at det er langt færre som tør og si/gjøre noe, med fare for og bli stemplet
som you know..

Skal nok følge med deg:)